U ontvangt een brief en een aanmeldformulier per post als uw kind bijna 3 jaar is.
Hoe meld ik mijn kind aan?
De informatiekaart en de animaties laten u zien hoe het aanmelden precies werkt. Onder de animatiefilmpjes leggen we in stappen uit hoe u uw kind kunt aanmelden voor de basisschool
Aanmelden voor een basisschool in Den Haag
Als uw kind drie jaar is, kunt u het inschrijven
voor een basisschool in Den Haag. Hoe werkt dat? Bekijk de animatie!
Aanmelden voor een basisschool in Den Haag met een maximum aantal plaatsen
Op sommige
scholen bent u niet zeker van een plekje. Wat doet u dan? Bekijk ook deze animatie!
Stap 1: Onderzoek welke school bij uw kind past
Om een goede keuze te kunnen maken is het belangrijk dat u meerdere scholen bezoekt. U krijgt dan een goed beeld van de verschillen tussen de basisscholen. Er worden regelmatig inloopmomenten of rondleidingen georganiseerd om de sfeer te proeven en om vragen te stellen. Zowel op deze website als op de eigen website van de school kunt u schoolinformatie vinden.
Stap 2: Aanmelden vanaf 3 jaar
Vlak voordat uw kind 3 jaar wordt ontvangt u een brief met informatie over het aanmelden. Er zit een aanmeldformulier bij deze brief. Ook als uw kind al een broer of zus op school heeft, meldt u uw kind aan door het ingevulde aanmeldformulier in te leveren bij de basisschool van uw eerste keuze. Aanmelden voor de basisschool is pas mogelijk en pas nodig vanaf 3 jaar.
De meeste basisscholen in Den Haag hebben voldoende plaatsen. Sommige scholen verwachten meer aanmeldingen dan dat er plaatsen zijn (leerlingplafond). Op deze website kunt u vanaf 1 oktober 2020 zien of de school van uw eerste keuze een leerlingplafond hanteert dit aanmeldjaar. U kunt scholen opzoeken door het invullen van uw postcode of te zoeken op schoolnaam via de zoekfunctie rechts bovenin deze pagina. Aanmelden op scholen met een leerlingplafond, verloopt anders dan op scholen zonder een leerlingplafond.
Heeft de school van uw keuze voldoende plaatsen (geen leerlingplafond = plaatsingsgarantie)?
Lever het ingevulde aanmeldformulier in op de school van uw eerste keuze, op elk gewenst moment binnen het aanmeldjaar, nadat uw kind 3 jaar is geworden. Meestal krijgt u direct bericht dat u uw kind kunt inschrijven. Ga daarvoor naar ‘stap 3, inschrijven’.
Mocht uw kind extra ondersteuning nodig hebben, dan mag de school wettelijk 6 (+ 4 extra) weken de tijd nemen om te onderzoeken of de school de extra ondersteuning die nodig is, kan bieden. Soms kan de school de benodigde ondersteuning niet geven. De school helpt u dan met het vinden van een school die dit wel kan.
Heeft de school van uw keuze een maximum aantal plaatsen (leerlingplafond)?
Op scholen met een leerlingplafond bent u niet zeker van een plaats.
- Meld uw kind aan in de onderstaande aanmeldperiode
Aanmeldperiode 2020/2021 |
|
|
Uw kind is geboren in de periode: |
Meld uw kind aan bij de school van eerste keuze in de periode: |
U ontvangt antwoord op uw aanmelding op: |
1 oktober 2017 t/m 31 december 2017 |
14 december 2020 t/m 29 januari 2021 |
12 februari 2021 |
1 januari 2018 t/m 31 maart 2018 |
22 maart 2021 t/m 6 april 2021
|
22 april 2021 |
1 april 2018 t/m 30 juni 2018
|
21 juni 2021 t/m 2 juli 2021
|
15 juli 2021
|
1 juli 2018 t/m 30 september 2018 |
16 september 2021 t/m 30 september 2021 |
14 oktober 2021 |
- Vul meerdere scholen in
Het is belangrijk dat u bij punt 5 op het aanmeldformulier meerdere scholen invult op het aanmeldformulier (minimaal 5 scholen), omdat u bij aanmelding op een school met leerlingplafond niet zeker bent van een plek. De volgorde van de lijst met scholen kunt u alleen in de aanmeldperiode nog wijzigen.
- Meer aanmeldingen dan er plaatsen zijn? Dan volgt er een schoolloting
De school gebruikt bij deze schoolloting maximaal vier verschillende voorrangsregels. De school kiest zelf welke regels zij gebruikt en in welke volgorde. Eerst plaatst zij de kinderen die voldoen aan de eerste voorrangsregel, wanneer er daarna nog plek is worden de kinderen die voldoen aan de tweede voorrangsregel geplaatst, enzovoort. De voorrangsregels zijn geen garantie tot plaatsing. Als er daarna nog plaatsen over zijn, wordt er geloot tussen de kinderen zonder voorrangsregels
- Is uw kind uitgeloot op de school van uw eerste keuze?
Kan uw kind niet naar de school van uw eerste keuze, omdat hij/zij is uitgeloot bij de schoolloting? Dan wordt er gekeken op welke school, van uw voorkeurslijst, wel plaats is. Dit gebeurt via een centrale loting, onder leiding van een notaris. Hierbij wordt gekeken of de school van uw tweede keuze plaats heeft, daarna de school van uw derde keuze, enzovoort.
- Wanneer ontvangt u bericht
U ontvangt een bericht van de school waar uw kind geplaatst kan worden. In het schema hierboven kunt u in de derde kolom zien wanneer u bericht ontvangt. De school reserveert een plek voor uw kind. Maak binnen 4 weken een afspraak met de school om uw kind in te schrijven. U bent pas zeker van een plek zodra uw kind ingeschreven is op de school. Na 4 weken vervalt uw gereserveerde plek
NB. Wanneer uw kind geplaatst is op een school die lager op uw lijst van voorkeurscholen staat en u wilt in de extra lotingsronde meedoen voor plaats verbetering, dan moet uw kind wel ingeschreven staan op de school die aan u een plaatsingsaanbod heeft gedaan.
NB. Mocht uw kind extra ondersteuning nodig hebben, dan mag de school 4 weken extra de tijd nemen om te onderzoeken of de school de extra ondersteuning die nodig is, kan bieden. Soms kan de school de benodigde ondersteuning niet geven, de school helpt u dan met het vinden van een school die dit wel kan.
Stap 3: Inschrijven
Heeft u bericht van de school ontvangen dat u uw kind kunt inschrijven? Maak dan een afspraak met de school om uw inschrijving definitief te maken. Als u en de school die inschrijving ondertekenen, is de plek voor uw kind vastgelegd.
Klachtenregeling
Heeft u als ouder/verzorger een algemene klacht over het aanmelden van uw kind voor het basisonderwijs? Dan kunt u via het klachtenformulier een klacht indienen. Open het formulier in PDF-formaat of in Word-formaat. Het ingevulde formulier kunt u mailen naar klachtencommissie@aanmeldenpo.nl of per post sturen naar Klachtencommissie AanmeldenPO, Regulusweg 11, 2516 AC Den Haag. De volledige klachtenregeling vindt u hier.
Meer informatie
Heeft u nog vragen over de aanmeldprocedure? Bij de veelgestelde vragen kunt u meer informatie vinden. Staat uw vraag er niet bij? Dan kunt u deze stellen op de basisschool van uw eerste keuze of bij de ouder-servicedesk van AanmeldenPO (ouders@aanmeldenpo.nl of telefonisch 14070. Het klantcontactcentrum van de gemeente Den Haag zal zo nodig contact voor u leggen met de ouder-servicedesk van AanmeldenPO.
Bent u geïnteresseerd in de Regels Aanmeldbeleid Primair Onderwijs Den Haag, klik dan hier