Schoolprofiel
De Vliermeent is een school die openstaat voor vernieuwing. We werken vanuit de christelijke traditie, maar schenken ook aandacht aan andere tradities. Er heerst een prettige sfeer. Met een enthousiast team en moderne methoden geven wij les in kleine groepen. Naast het gewone lesaanbod vinden er op school sportieve en muzikale evenementen plaats. Als Kunstmagneetschool besteden we extra veel tijd aan de kunstvakken muziek, dans en drama. Voor gymnastiek is er een vakleerkracht aanwezig. Voorts hebben wij de beschikking over een sportveld. Aan de school is peuterschool De Vliermeent verbonden. Rondom de school hebben wij veilige speelruimten. De school heeft 17 groepen. In 5 onderbouwgroepen zitten 1e- en 2e-groepen bij elkaar. De overige groepen zijn alle dubbel aanwezig en homogeen van samenstelling.
Onderwijsconcept
Onze visie op onderwijs is:
De Vliermeent wil ieder kind een veilige leeromgeving bieden, waarin het mag zijn wie het is met respect voor de ander en de omgeving. We willen dat onze leerlingen zich cognitief en sociaal ontwikkelen, ieder met zijn eigen talenten, tot kritische, verantwoordelijke en actieve burgers die een volwaardige plek kunnen vinden in de samenleving.
Ons motto is ‘Plezierig leren voor de toekomst’.
Onze visie op onderwijs is gebaseerd op een viertal kernwaarden: plezier, veiligheid, kennisoverdracht en talentontwikkeling en vertrouwen en respect.
Hieruit hebben wij ons schoolconcept afgeleid.
De Vliermeent is ten eerste een school met het traditionele leerstofjaarklassensysteem. De kinderen zijn hierbij gegroepeerd op basis van hun leeftijd. Maar waarbij de kinderen in vroeger tijden uniform werden benaderd, hebben wij oog voor onderlinge verschillen en stemmen ons onderwijsaanbod hierop af. Het analyseren van leerlingresultaten en het werken volgens het Directe Instructiemodel geeft onze leerkrachten inzichten over de verschillende leerbehoeftes en ondersteuning voor het verdere didactisch handelen.
In de onderbouw is ons onderwijs gericht op spelend ontwikkelen, de kinderen uitdaging biedend voornamelijk vanuit de hoeken. In de groepen 3 mondt dit spelend ontwikkelen uit in activiteiten binnen een circuit, maar zijn er voornamelijk 's ochtends ook klassikale instructiemomenten. Vanaf schooljaar 2018-2019 gaan de leerkrachten in de groepen 4 ook de circuit-werkvorm toepassen.
Werkend met de inzichten van het Directe Instructiemodel krijgen onze leerlingen (met name vanaf groep 4) de vakken rekenen-wiskunde, spelling, technisch en begrijpend lezen aangeboden op drie verschillende niveaus. Hiermee doen we recht aan het feit dat kinderen, ondanks dat ze in dezelfde groep zitten, op een verschillende niveaus of op een andere manier de lesstof aangeboden moeten krijgen.
Bijzonderheden
De voor- en naschoolse opvang wordt verzorgd door de stichting 2Samen (2Zonnetjes en 2Vleermuizen). De tussenschoolse opvang wordt geregeld door de stichting Kinderstralen/Lunchen op School.